Duurzaamheid, klimaat, voedselzekerheid en mensenrechten. Dat zijn de accenten in ons vernieuwde onderwijsprogramma Zimsurf. Stagiair Nino Keijser legde een stevige basis voor een inhoudelijke en technische update. De test staat op www.zimtest.nl/Zimsurf/Webpaginas/index.html .
Meedenken bij het uitbouwen? Mail ons op info@haarlem-mutare.nl
Zimsurf bestaat uit twee onderwijsprogramma’s: een voor het vmbo, een voor havo/vwo. Nino (21), die aan de Hogeschool van Amsterdam de opleiding Game Development volgt, werkte van september 2020 tot en met januari 2021 deels op kantoor, deels thuis (corona!) aan de opwaardering van de programma’s. En met succes: hij haalde een 8,5!
Hij werd begeleid door Dik Bol en Els van den IJssel. Jurre Grupstra en Hans van der Velden leverden inhoudelijke steun. Michael Maas, Fabian Melchior, Dick Huijser en Brian O’Reilly gaven technische adviezen.
Dit schreef Nino over zijn stageperiode
Dit semester heb ik stage gelopen bij de Stichting Stedenband Haarlem-Mutare. Ik volg in principe de opleiding HBO-ICT Game Development aan de Hogeschool van Amsterdam, dus dit was niet helemaal wat ik gewend was.
Opdracht
Mijn opdracht tijdens deze stage was een nieuwe versie op te zetten van een serious game genaamd Zimsurf, dat de Stedenband rond 2010 uitbracht, maar dat door de jaren heen verouderde, zowel technisch als inhoudelijk. Ook was aan mij de opdracht om deze nieuwe versie wat flitsender te maken.
Het serious game was bedoeld om middelbare scholieren op een aansprekende en speelse manier te betrekken bij onderwerpen zoals natuurbehoud, ongelijkheid en duurzame ontwikkelingsdoelen. Ook wil de Stedenband met Zimsurf de leerlingen bewuster maken over het leven in Zimbabwe, met name de stad Mutare.
Veel geleerd
Ik heb bij deze stage veel meegemaakt en geleerd. Om te beginnen ben ik in contact gekomen met een van de leidraden van de Stedenband en haar streven, de Duurzame Ontwikkelingsdoelen of afgekort SDG’s (Sustainable Development Goals). Dit zijn 17 doelstellingen, gedefinieerd door de Verenigde Naties in 2015. Ze werden voorafgegaan door de Millenniumdoelen die van 2000 tot 2015 golden en toen het richtingskader waren van de Stedenband.
Europa
Verder heb ik geparticipeerd in een aantal onlinebijeenkomsten van de Europese onderwijsprojecten Citizen Games en Citizenschool, die mede door de Stedenband worden ontwikkeld. Hierin kwam ik in contact met de leden van het project Citizen Games, waar verschillende universiteiten in Europa aan meedoen. De projecten van Citizen Games hebben als doel serious games als onderwijsprogramma’s voor het middelbaar onderwijs te ontwikkelen over burgerschap. Hierbij worden studenten uit 5 Europese hogescholen betrokken bij het ontwikkelen van gameconcepten. Het project wordt gefinancierd met het Europese Erasmus+ programma.
GameDidactiek
Ik nam ook deel aan de conferentie GameDidactiek van de Hogeschool Utrecht en volgde 2 Webinars van Saganet, een Nederlandse vereniging voor mensen die zich bezig houden met onderwerpen als spelsimulaties en serious games. Bij deze Webinars kon je workshops volgen over verschillende aspecten.
Technisch
Ook heb ik op technisch niveau veel geleerd. Ik heb gewerkt met HTML, CSS en Javascript. Hier had ik alleen basiskennis van, maar doordat ik veel contacten heb gekregen tijdens deze stage kon ik ook gemakkelijk feedback vragen over mijn code.
Dank
Ondanks de coronatijd heb ik veel op locatie mogen werken. Hierdoor heb ik erg veel ervaring opgedaan en plezier gehad, ook al was het niet exact mijn leerroute. Ik wil daarom iedereen van de Stedenband heel erg bedanken voor de gastvrijheid en bijdragen aan mijn stage.